Ben jij altijd gericht op een zo hoog mogelijk klantresultaat? Het is van belang altijd meerwaarde te creëren voor de klant. Door middel van lean management zal je in je organisatie te allen tijde oog voor de klant hebben. Het is er namelijk op gericht om verspilling tegen te gaan, de hoogste klanttevredenheid te genereren en echt meerwaarde voor de klant te creëren.

De klant staat centraal

Wanneer je lean management toepast in je organisatie ben je continu bezig met de klant. Het is van groot belang dat de wensen van de klanten helder zijn. Daarnaast is het belangrijk dat jouw perceptie van waarde rijmt de perceptie van waarde van de klant. Door dit in kaart te brengen zal duidelijk zijn waar de wensen en behoeften van de klant liggen. Gedurende de processen in je organisatie is er sprake van verschillende waardes en zijn er op sommige vlakken verbeterpunten gewent. Het is daarom handig om na te gaan welke activiteiten waarde toevoegen voor de klant. Wanneer er een gedeelte van het bedrijfsproces niet van waarde is, kan deze dus geëlimineerd worden. Bij sommige processen zal pas later blijken of ze waarde toevoegen voor de klant. Het kan ook zijn dat er sprake is van overproductie. In dit geval is het belangrijk verspilling voor de organisatie tegen te gaan.

Wanneer is je organisatie perfect met lean management?

Wanneer je continu bezig bent met het analyseren van bedrijfsprocessen, om de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen, zal je merken dat er zich altijd problemen voordoen. Of deze nu groot of klein zijn. Hoewel een perfecte organisatie nooit haalbaar lijkt, is het belangrijk om hiernaar te streven. Dit zorgt namelijk voor een ambitieuze, klantgerichte en productieve sfeer en dat zorgt op haar beurt voor lonende resultaten. Met lean management zal je altijd het maximale voor ogen houden.